Botnia-palkinnosta kisaa ennätysmäärä teoksia

Botnia-palkinnosta kisaa ennätysmäärä teoksia – peräti 99 kirjaa

17.09.2024

Oulussa jaettavan 15 000 euron arvoisen Botnia-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaiden julkistaminen muuttuu tänä syksynä: Oulussa ensimmäistä kertaa järjestettävät Oulun kirjamessut saavat yhdeksi kohokohdakseen Botnia-ehdokkaiden julkistuksen. Salaisuuden verho raottuu lauantaina 19.10 kello 13 Oulun Lyseon Kaleva-lavalla kun Oulun kirjailijaseuran nimeämä raati kertoo ehdokkaiksi valitut kahdeksan kandidaattia.

Kilpailuun kelpuutettiin tänä vuonna ennätysmäärä teoksia, peräti 99 kappaletta. Botnia-palkinto on Oulun kirjailijaseura ry:n vuosittain myöntämä palkinto teokselle, jonka tekijä on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta tai toimii siellä. Toisin kuin useimmissa muissa kirjallisuuspalkinnoissa, kielirajausta ei ole, kunhan kirjat ovat kaupallisesti kustannettuja. Kirjat voivat edustaa kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta, lastenkirjallisuutta tai sarjakuvia. Joka syksy jaettavan palkinnon ehdokaslistalle kelpaavat teokset, jotka on julkaistu saman vuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan. Hyvä kirja kelpaa luettavaksi ja palkittavaksi vielä vuodenkin päästä ilmestymisestään.

Kilpailun sääntöjen mukaan vähintään yksi raatilainen vaihtuu vuosittain. Tänä vuonna uutena raadin jäsenenä aloitti somevaikuttaja Minna Kekkonen. Yhteensä Botnia-raadissa on seitsemän jäsentä, kuten aiempinakin vuosina. Raadin puheenjohtajana jatkaa tutkija Satu Koho. Palkintosumman lahjoittavat tasaosuuksin Oulun kaupunki, Osuuskauppa Arina sekä vuosittain vaihtuva, oululaista liike-elämää edustava lahjoittaja, joka on tänä vuonna sanomalehti Kaleva.

Botnia-raati kokonaisuudessaan vuonna 2024:
kirjallisuuden- ja kulttuurintutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho, Jyväskylän yliopisto / Oulun ammattikorkeakoulu (raadin puheenjohtaja)
FM, toimittaja Pia Kaitasuo
kirjastonhoitaja Hanna Jarva, Oulun kaupunginkirjasto
kirjallisuuskriitikko, oppikirjailija Aleksis Salusjärvi
kirjasomevaikuttaja Minna Kekkonen
kirjallisuudentutkija Hanna-Leena Määttä, Jyväskylän yliopisto

kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Lataa tiedote täältä »