Pitkän linjan menestyskirjailija Virpi Hämeen-Anttila tulee Oulun Kirjamessuille

04.10.2024

Kirjailija Virpi Hämeen-Anttila saapuu Ouluun kertomaan suositun Synnyinmaa-sarjansa uudesta Myöhäinen kevät -kirjasta. Synnyinmaa on kokeneen kertojan taidonnäyte, jossa yhdistyvät Hämeen-Anttilan kyvyt historiantuntijana ja sanataiteen mestarina. Viime vuosina Hämeen-Anttila on kasvattanut laajaa ja uskollista lukijakuntaa myös Björk-sarjallaan, joka kertoo amatöörisalapoliisi Karl Axel Björkistä ratkomassa rikoksia 1920-luvun Helsingissä.

Hämeen-Anttila on tavattavissa Oulun Lyseon Kaleva -lavalla sunnuntaina kello 15. Hämeen-Anttilan vierailun mahdollistaa se, että toinen nimekäs kirjailija, Antti Tuuri, ei valitettavasti pääse messuilemaan ja luovuttaa näin paikkansa messuohjelmistossa kollegalleen.

Ohjelmakarttaan on myös varmistunut useita mielenkiintoisia keskusteluja: Lauantaina 19.10 kello 11 vasta remontoidussa Oulun kaupungintalon juhlasalissa puhutaan otsikolla ”Luksusta arkeen. Kuinka saadaan kirjallinen kulttuuri läpäisemään koko kansa?  Pilaako Pirkka-leima kirjallisuuden ja mitä voivat olla uudet kirjallisuuden ja kulttuurin muodot?” Keskustelemassa sarjakuvataiteilija Ville Ranta, sopraano Helena Juntunen ja Oulun kirjailijaseuran puheenjohtaja, kirjailija Antti Leikas. Keskustelun vetää Oulun kulttuurisäätiön toimitusjohtaja Piia Rantala-Korhonen.

Lauantaina on myös kello 15 Oulun Lyseon auditoriossa keskustelu ”Oulun kukkea kirjallinen historia”, jossa kysytään, mitä voimme oppia pohjoisen kirjallisesta historiasta. Lyseohan on kasvattanut pari presidenttiä ja enemmän kuin kourallisen kirjailijoita. FT, yliopistotutkija ja -opettaja Ilmari Leppihalmeen johtamassa keskustelussa kurotetaan myös tulevaan. Keskustelijoina lisäksi dosentti ja tutkija Jyrki Korpua sekä FM, kirjailija ja Pohjoisen kirjoittaja-akatemian vastuuopettaja Katri Rauanjoki.

Sunnuntaina 20.10. puolestaan kurkistetaan tyttöjen salattuihin maailmoihin saman nimisessä keskustelussa. Kirjailija Liisa Louhela haastattelee Laura Juntusta (Tyttö joka en, Into) ja Emilia Laatikaista (Ei ois susta uskonu, Suuri Kurpitsa). Keskustelu on Oulun Lyseon Kaleva-lavalla kello 16.

Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Messujen lipunmyynti on jo käynnissä Ticketmasterissa osoitteesta ticketmaster.fi.

Lisätietoja osoitteessa TÄÄLTÄ

sekä