Kirjamessuklubi

La 19.10. klo 21 Kirjamessuklubi

Snooker Time, Asemakatu 28, Oulu

Kaltion 5/2024 julkistaminen

Julkistuksen tuottaa Kaltion hallituspatteristo.

Runoilija Eeva Maria al-Khazaali

Runoilija Eeva Maria al-Khazaali esittää säkeitä tuotannostaan esikoiskirjasta Unelma (2009, ntamo) uusimpaan teokseen Dakota (2022, ntamo). Tämä kollaasi sisältää unelman, unen, unennäön, valveunen ja valveen draaman, elokuvan kielen sekä elementit. Esityksen näkökulma on vahva, painajaisesta selvinneen naisen.

Aapo Kukko: Pieni oodi Paavo Rintalalle

Kulttuurin sekatyömies ja sarjakuvataiteilija Aapo Kukon lyhyt ylistyslaulu kirjailija Paavo Rintalalle, jonka tuotanto ankkuroituu vahvasti Ouluun ja kauneuden attribuuteille.

Heikki Silvennoinen lukee Heikki Silvennoinen – Nousut ja laskut -kirjaa

Heikki Silvennoinen lukee ääneen otteita Tommi Saarelan kirjoittamasta Heikki Silvennoinen – Nousut ja laskut (WSOY) kirjasta. Mittavan päivätyön suomalaisessa viihteessä tehnyt Silvennoinen on alun perin taiturimainen kitaristi, joka nousi esiin progressiivisen rockin pioneereihin lukeutuneessa Tabula Rasassa.

Hänen elämäntarinaansa ei voisi kuitenkaan kertoa ilman Kummelia. Kummeli oli piristysruiske, jota 1990-luvun alun lama-Suomi kaipasi ja tarvitsi. Ohjelma nosti itseoppineen, monikasvoisen viihdetaiteilijan siihen kansan rakastamien tähtien joukkoon, jonka tekemiset ovat tuttuja niin varttuneemmalle kuin nuoremmallekin ikäpolvelle.

Nousut ja laskut on Heikki Silvennoisen omin sanoin kertoma elämäntarina ja paikoin syviinkin vesiin sukeltava henkilökuva, joka paljastaa, että kirjan kohde on aidoimmillaan jotain aivan muuta kuin sketsihahmojensa kaltainen häröilijä 24/7.

Silja Lassila & Keke Lammassaari: Sininen Sielunvire

Pietarin Rimsky-Korsakov -konservatoriosta valmistuneen, laajalti sekä Suomessa että ulkomailla esiintyneen diplomiviulisti Silja Lassilan ja oululaisen bluesrock-laulajan ja palkitun runoilijan Keke Lammassaaren muodostaman duon ohjelmistossa kuuluvat arktiset bluessävyt ja vapaa avantgarde-improvisaatio. Sininen Sielunvire -konsertin ohjelmisto rakentuu bluesista, hengellissävyisistä lauluista, Silja Lassilan viuluimprovisaatiosta sähköviululla ja loopperilla sekä viulun ja runon vuoropuhelusta.

Silja Lassila – viulu, sähköviulu

Keke Lammassaari – laulu, kitara

Klubin juontaa sarjakuvataiteilija Veli-Matti Ural.

Klubille on vapaa pääsy.

Kirjamessuklubi on osa Oulun Kirjamessujen 18.-20.10.2024 ohjelmistoa ja sen järjestävät Oulun kirjailijaseura ry sekä Huutomerkki ry.

Palaa takaisin Ohjelma-sivulle >>